Roadtrip osa 2.

by - 16.50

Seuraavaksi jatkoimme matkaa Kööpenhaminaan, minne oli vain muutaman tunnin ajomatka. Pikkuhiljaa maisemat alkoivat muuttua ja samalla tunne siitä, että nyt ei olla enää Suomessa kasvaa. Ajomatkalta odotin eniten Juutinrauman siltaa, mikä kieltämättä osoittautui aivan uskomattomaksi! Kuvasin koko sillan ylityksen videolle isälleni, joka oli vielä enemmänkin innoissaan.
   Pian olimmekin Kööpenhaminassa, missä törmäsimme ensimmäiseen ongelmaan, parkkipaikan löytämiseen. Olimme etukäteen katsoneet netistä lupaavalta vaikuttavan parkkihallin, minne jättää auto koko päiväksi, mutta kyseinen ”parkkihalli” osoittautui pienen kaupan pihaksi, missä maksimi aika auton parkkeeraamiselle oli muutama tunti. Yritimme kysyä apua ja ohjeita sekä hakea netistä lähettyvillä olevia muita vaihtoehtoja. Suunnitelma oli olla Kööpenhaminassa vain noin 5-6 tuntia ja uuden parkkipaikan etsimiseen olisi mennyt melkein puolet aikataulustamme, joten lopulta päätimme jättää auton kaupan pihaan sakkojen uhalla. Hyvänä vinkkinä roadtripille: varmistakaa parkkipaikka autolle suurkaupungeissa etukäteen :D
   Olimme hyvin lähellä Christianiaa, mikä oli minun ykkösnähtävyys Köpiksessä. Alueella liikkuminen oli helppoa ja nähtävää riitti. Olin etukäteen lueskellut netistä, ettei alueella kannata liikkua iltaisin tai öisin, mutta koin oloni täysin turvalliseksi aurinkoisena arkipäivänä. Reissumme jälkeen kuitenkin luin netistä, että vain kaksi päivää vierailumme jälkeen siellä oli tapahtunut ammuskelu. Ajatus tästä tuntuu vieläkin hieman oudolta, helpottuneelta sekä pahalta.
   Vapaakaupunkikokemuksen jälkeen meillä ei ollut yhtään suunnitelmia, joten kiertelimme rauhassa Kööpenhaminan keskustaa. Päädyimme sattumalta suuren museon sisäpihalle, jossa oli parhaillaan menossa jonkinlainen Pokemon Go- tapahtuma. Jatkaessamme matkaa pysähdyimme liikennevaloihin. Siinä odotellessamme nämä kaikki sadat pelaajat lähtivät juoksemaan suurena ihmismassana. Ihana ja huvittava näky, kun monet sadat ihmiset, lapsista vanhuksiin, juoksevat kauheaa vauhtia eteenpäin puhelimet käsissä.
   Lähdimme ajamaan Kööpenhaminasta Saksan puolelle illalla. Alkureissun autossa istumisen jälkeen oli ollut mukavaa vaihtelua vain kävellä koko päivän, mutta oli ihana päästä pitkän päivän jälkeen levähtämään. Seuraavaksi vuorossa oli muutamia tunteja ajamista, sekä lauttamatka. Olen ollut ennenkin pienillä lautoilla Suomessa, mutta täytyy myöntää, että ensimmäistä kertaa suurella lautalla jännitti (hyvä että uskalsin lähteä autosta.). Alkujännityksen hellitettyä lauttamatka sujui hyvin ja vikkelään. Päästyämme mantereelle, jatkoimme autolla matkaa. Tässä vaiheessa pääsimme kuuluisille Saksan moottoriteille. Välillä kauhistutti katsoa viereisellä kaistalla jonkun ajavan sekunnissa ohi, vaikka menimme itsekin jo melkein kahtasataa.  Pienen hurjastelun jälkeen etsimme sopivalta vaikuttavan huoltoaseman ja vietimme yön siellä. Saksassa näin usein isojen teiden varsilla erilaisia motelleja ja muita halpoja yöpymisvaihtoehtoja, joten autossa nukkumisen voisi helpostikin välttää siellä.
   Seuraavana päivänä lähdimme kohti Ranskaa ja Pariisia. Tätä osuutta matkasta olin odottanut eniten, sillä rakastan Pariisia ja nyt minulla oli hyvä mahdollisuus nähdä myös kaupungin ympärillä olevaa maaseutua. Emme jääneet ensimmäisenä iltana kaupunkiin, vaan jatkoimme matkaa Ranin hyvän ystävän luokse. Aikataulumme venyi illasta monella tunnilla, sillä ruuhkat olivat aivan kauheat (ainakin näin Suomessa kasvaneen henkilön näkökulmasta). Kaikki neljä kaistaa aivan tukossa, etenimme muutaman metrin kerrallaan ja hullut moottoripyöräilijät vain pujahtelivat ketterästi sekasorron keskellä. Ruuhkasta päästyämme ajoimme Ranin hyvän ystävän talolle. Hän asui hieman Pariisin ulkopuolella, omasta mielestäni yhdessä kauneimmista paikoista mitä olen nähnyt. Koko reissun ajan hehkutin, kuinka rakastan Ranskan maaseutua ja haluan muuttaa sinne! Illalla kyseinen ystävä ja hänen ihana perheensä otti meidät vastaan illallisen kanssa. Oli mukava päästä syömään oikeaa ruokaa pelkkien huoltoasemien valmisleipien jälkeen, sekä päästä nukkumaan oikeaan sänkyyn.